به خود بیایید!

۱۳۸۷ آذر ۲۰, چهارشنبه

طرح بيمه زنان خانه دار






به گزارش سايت رسمي سازمان تامين اجتماعي به نقل از اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل اين سازمان ، مهندس حسينعلي ضيائي ضمن اعلام اين خبر افزود: طرح بيمه زنان خانه دار به منظور گسترش و توسعه بيمه به آحاد مختلف جامعه و در اجراي بند 34 مصوبه هزار و شصت و دومين جلسه هيأت مديره تأمين اجتماعي تدوين و طي بخشنامه اي جهت اقدام به واحدهاي اجرايي اين سازمان ابلاغ شد.

وي ادامه داد: بر اين اساس «زنان خانه دار» با رعايت شرايط مقرر در بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از تاريخ صدور اين بخشنامه (17/9/87) در زمره مشمولين تأمين اجتماعي قرار گرفته اند و اين افراد مي توانند در صورت تمايل به صورت خوداظهاري بعنوان «خانه دار» و با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بيمه مقرر از تعهدات قانوني اين سازمان برخوردار شوند.

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي ضوابط بيمه شدن اين افراد را با شرايط صاحبان حرف و مشاغل آزاد يکسان اعلام کرد و افزود: براساس قوانين تأمين اجتماعي صاحبان حرف و مشاغل آزاد به افرادي اطلاق مي شود که براي انجام حرفه و شغل مورد نظر با داشتن کارگر (کارفرما) يا خود به تنهايي (خويش فرما) با استناد مجوز اشتغال صادره از سوي مراجع ذيصلاح يا به (تشخيص سازمان تأمين اجتماعي) به کار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمايتي خاصي نباشند.

ضيائي تصريح کرد: طبق قانون تأمين اجتماعي صاحبان حرف و مشاغل آزاد مي توانند از 3 طريق حق بيمه پرداخته و از مزاياي بيمه اين سازمان برخوردار شوند.

وي نرخ هاي پرداختي حق بيمه را 14، 16 و 20 درصد اعلام کرد و گفت: متقاضيان بيمه حرف و مشاغل آزاد با پرداخت 20 درصد سهم حق بيمه که 18 درصد آن سهم بيمه شده و 2 درصد سهم دولت است؛ علاوه بر برخورداري از مزاياي بيمه بازنشستگي و فوت مشمول قانون ازکارافتادگي نيز مي شوند. ضمن آنکه متقاضيان مي توانند علاوه بر پرداخت حق بيمه با نرخهاي اعلام شده با پرداخت حق سرانه درمان مصوب هر سال طبق مقررات مربوطه از خدمات درماني سازمان تأمين اجتماعي نيز بهره مند شوند.

وي شرايط سني براي بيمه شدن زنان خانه دار را نيز مشابه قانون صاحبان حرف و مشاغل آزاد دانست و خاطر نشان کرد: سن متقاضيان بيمه زنان خانه دار که فاقد سابقه پرداخت حق بيمه به اين سازمان هستند در هنگام درخواست نبايد از 45 سال تمام بيشتر باشد و در صورتي که سن آنان بالاتر از سال ذکر شده باشد در صورت داشتن سابقه پرداخت حق بيمه قبلي به ازاء نصف مدت سابقه به سقف سني مجاز آنها اضافه مي شود همچنين درخواست براي متقاضياني که داراي حداقل 10 سال سابقه حق بيمه بوده بدون شرط سني پذيرفته مي شود.