به خود بیایید!

۱۳۸۷ دی ۳, سه‌شنبه

بازنشستگی




مستمری بازنشستگی
پرداخت مستمري بازنشستگي وتامين شرايط زندگي مناسب براي بيمه شدگان، به هنگام بازنشستگي، يکي از کارکردهاي اصلي نظام بيمه تامين اجتماعي است به نحوي که ، درقبال دريافت حق بيمه دردوران اشتغال بيمه شدگان، مسئوليت پرداخت مستمري به همراه تامين وارائه خدمات درماني به آنان وخانواده هايشان را ،در دوران بازنشستگي، برعهده مي گيرد.
شرايط لازم براي در خواست مستمري بازنشستگي :
بيمه شدگاني که به سن قانوني بازنشستگي ( 60 سال تمام براي مردان و 55 سال تمام براي زنان )مي رسند ، در صورتيکه حداقل سابقه پرداخت حق بيمه مقرردر سن ياد شده را دارا باشند، ميتوانند تقاضاي بازنشستگي کنند. حداقل سابقه پرداخت حق بيمه تا تاريخ 14/7/81 ، ده سال تمام بود، پس از آن با گذشت هر سال ، يک سال به اين سابقه اضافه ميشود تا به بيست سال تمام برسد.
چند نکته مهم:
در صورتي که بيمه شده 30 سال تمام سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشد، سن بازنشستگي براي مردان 55 سال وبراي زنان 45 سال تمام خواهد بود.
درصورتيکه بيمه شده(مرد يا زن ) داراي 35 سال تمام سابقه پرداخت حق بيمه باشد، بدون شرط سني ميتواند درخواست بازنشستگي کند.
زنان بيمه شده با 20 سال سابقه پرداخت حق بيمه و 42 سال سن ، مشروط بر اينکه بهنگام ارائه درخواست بازنشستگي يا ترک کار در کارگاههاي مشمول قانون کار اشتغال داشته باشند ،ميتوانند متقاضي بهره مندي ازمزاياي بازنشستگي شوند.
درخواست بازنشستگي بعهده بيمه شده است و کارفرما نميتواند بيمه شده را وادار به بازنشسته شدن کند يا از سازمان تأمين اجتماعي بخواهدکه بيمه شده را بازنشسته نمايد، مگردرمواردي که بيمه شده مرد داراي 65 سال تمام وبيمه شده زن داراي 60سال تمام يا بيشتراز آن بوده وحداقل سابقه قابل قبول را نيز در تاريخ بازنشستگي داشته باشد.تنها در اينصورت است که کارفرما ميتواند بازنشستگي بيمه شده را از سازمان تأمين اجتماعي درخواست نمايد .
روش محاسبه ميزان مستمري بازنشستگي :
ميزان مستمري بازنشستگي عبارت است از يک سي ام متوسط مزد ياحقوق بيمه شده ضربدرسنوات پرداخت حق بيمه مشروط برآن که از 30/35 (سي وپنج سي ام ) متوسط مزد يا حقوق تجاوز ننمايد منظور از متوسط مزدياحقوق بيمه شده ،مجموع مزد يا حقوق بيمه شده که براساس آن حق بيمه پرداخت شده ظرف آخرين دوسال پرداخت حق بيمه تقسيم بر عددبيست وچهار است.
مدارک لازم براي ارائه درخواست بازنشستگي :
اصل وتصوير تمام صفحات شناسنامه بيمه شده
اصل وتصوير کارت ملي
فرم تکميل شده در خواست بازنشستگي
اصل وتصويرصفحات شناسنامه افراد تحت تکفل
اصل و تصوير کارت ملي افراد تحت تکفل
اصل وتصوير سند ازدواج