به خود بیایید!

۱۳۸۷ آذر ۷, پنجشنبه

اجراي طرحهاي نوين درماني در مراکز درماني تأمين اجتماعي



معاون هماهنگي و نظارت وزارت رفاه و تأمين اجتماعي از اجراي طرحهاي نوين درماني سازمان تأمين اجتماعي در سطح 12 مرکز استاني کشور و حداکثر ظرف دو ماه آينده خبر داد.

به گزارش سايت رسمي سازمان تامين اجتماعي به نقل از اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل اين سازمان، دکتر عبدالرحيم بنکدار معاون هماهنگي و نظارت وزارت رفاه و تأمين اجتماعي خبر فوق را در نشست هماهنگي و بررسي طرحهاي نوين درماني که به ميزباني اداره کل درمان تأمين اجتماعي استان تهران برگزار شد، اعلام کرد و درباره هدف از اجراي سه طرح نوين درماني در مراکز درماني سازمان تأمين اجتماعي گفت: در جهت ارايه خدمات بهتر و جديدتر به بيمه شدگان، توسعه و گسترش سه طرح؛ ارتقاي کيفيت خدمات سرپايي، مطب هاي معين و ويزيت رايگان در منزل از سال قبل در دستور کار تأمين اجتماعي قرار گرفت که اين طرح ها طي ماههاي گذشته در سه استان به طور کامل و موفق اجراء شده و طي دو مرحله ديگر اين طرح ها براي ساير استانها نيز تسري پيدا مي کند.

وي از استانهاي مازندران، کرمانشاه و قزوين به عنوان سه استاني ياد کرد که اين طرحهاي مذکور با موفقيت در آن استانها انجام گرفته است.

بنکدار افزود: براي اجراي بهتر اين طرح ها نگاه ما به بيمه شده به عنوان جزئي از خانواده خودمان است، از اين رو طرح ارتقاي کيفيت خدمات سرپايي بر مبناي پذيرش نوبت دار و تلفني بيماران، پذيرش تنها يک بيمار در اتاق معاينه، معاينه بيمار بر روي تخت و توجيه و اطلاع رساني بيمار و همراه وي نسبت به بيماري و جلب اعتماد بيماران بوده است که براين اساس مقرر شده است پزشکان وقت بيشتري را جهت معاينه و ويزيت بيماران در نظر بگيرند و از اين رو طرح ارتقاي کيفيت خدمات درماني سرپايي بر مبناي معاينه و ويزيت تنها 12 بيمار در هر ساعت طراحي و اجراء شده است.

معاون هماهنگي و نظارت وزارت رفاه و تأمين اجتماعي همچنين درباره نحوه اجراي طرح مراکز درماني معين نيز گفت: مراکز درماني معين با اين هدف طراحي و اجراء شده است تا در شهرهايي که سازمان تأمين اجتماعي فاقد مرکز درماني ملکي بوده و بيماران مجبور به مراجعه به مراکز درماني غيرمستقيم هستند، بتوانند با مراجعه به مراکز درماني معين از خدمات درماني بهتري بهره مند شوند.

بنکدار تصريح کرد: در حال حاضر سهم درماني بيمه شدگان به هنگام مراجعه به مراکز درماني غيرمستقيم حدود 60 تا 70 درصد است که با اجراي طرح مراکز درماني معين ضمن اينکه از خدمات بهتري بهره مند مي شوند به جاي پرداخت هزينه اي در حدود 3 هزار و 500 تومان يا بيشتر جهت حق ويزيت تنها 400 تومان از جيب بپردازند، ضمن اينکه در داروخانه معين نيز حق فني از بيماران اخذ نشده و سهم حق دارو نيز که تنها اين مورد به عنوان يک بار مالي به سازمان تأمين اجتماعي تحميل خواهد شد به جاي 70 درصد سهم اين سازمان به 90 درصد افزايش يافته و بيمه شده تنها 10 درصد سهم دارو را پرداخت خواهد کرد.

وي در مورد طرح ويزيت رايگان در منزل نيز گفت: براي بيمه شدگان و سالمندان ناتوان جسمي و حرکتي که به هر دليلي توانايي حضور در مراکز درماني را نداشته باشند، براساس طرح ارجاع براي آنان "پزشک تأمين سلامت" تعريف شده است که بر اين اساس پزشک ضمن مراجعه به درب منزل آنان به صورت يک يا دوبار در ماه، پرونده سلامت براي آنان تشکيل داده و در صورت نياز آنان به پزشک متخصص ارجاع خواهند شد که اين به صورت دوره اي است. در مواردي هم که بيمه شده نياز به اقدام درماني دارد با مهر خاصي که تعبيه شده خدمات دارويي و پاراکلينيک در تمامي مراکز به طور کاملاً رايگان براي آنان تجويز خواهد شد و در صورت نياز به خدمات درماني تخصصي نيز با هماهنگي مرکزي که بدين منظور تعبيه شده پذيرش تخصصي براي آنان انجام و در واقع ويزيت تخصصي هم براي آنها انجام خواهد شد.

معاون هماهنگي و نظارت وزارت رفاه و تأمين اجتماعي خاطر نشان کرد: در سه استاني که اين طرحها با موفقيت به مرحله اجرا درآمده است ما شاهد تقدير و تشکر بسيار بالايي از سوي جامعه بيمه شدگان، تشکل هاي کارگري و بازنشستگي و مسئولين استاني بوديم.

وي درخصوص بار مالي اجراي اين طرحها نيز تصريح کرد: تنها ايجاد مراکز درماني معين بار مالي براي سازمان تأمين اجتماعي در پي خواهد داشت ضمن اينکه در کنار آن حجم بالايي از هزينه اي درماني بيماران کاسته خواهد شد لذا ما اين طرح را به عنوان بار مالي تلقي نکرده بلکه آن را حق طبيعي بيمه شدگان مي دانيم.

معاون هماهنگي و نظارت وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تأکيد کرد: در هر صورت سازمان تأمين اجتماعي در جهت ارايه خدمات درماني نو اين قصد و جديت را دارد که اين خدمات را در قالب اين سه طرح به بيماران بيمه شده ارايه داده و در فاصله زماني بسيار کوتاهي به بقيه استانها تسري دهد.

بنکدار ابراز اميدواري کرد اين سه طرح در ساير استان هاي کشور نيز ظرف دو ماه آينده به صورت کامل عملياتي و اجرايي شود

در اد امه اين نشست، دکتر شيروان دارايي معاون درمان سازمان تأمين اجتماعي گفت: با توجه به ابلاغيه اخير رئيس هيأت مديره و مديرعامل اين سازمان در مورد چگونگي توسعه سه طرح ارتقاي کيفيت خدمات سرپايي، ويزيت رايگان در منزل و همچنين طرح مطب معين، استانهاي سراسر کشور به دو گروه تقسيم بندي شدند که براساس اين تقسيم بندي ضمن انتقال نتايج عملکردهاي اين استانها به يکديگر راهکارهاي عملياتي آن نيز جهت اجراي بهتر طرح هاي مزبور انديشيده خواهد شد.

وي درباره چگونگي اجراي اين طرح ها در سطح تمامي استانهاي کشور گفت: گرچه کارهاي اجرايي در 20 استان ديگر هم شروع شده و تيم هاي مختلف اقداماتي انجام داده اند ولي نياز به بررسي هاي بيشتر و اعلام نظر مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي و سياستگذاري کلي اين سازمان دارد.

دکتر دارايي خاطر نشان کرد: در هر حال بايد خدمات مناسب به بيمه شدگان تأمين اجتماعي از هر طريق ممکن ارايه شود که عملياتي کردن اين سه طرح در همين راستا است.

وي با تأکيد بر اطلاع رساني دقيق و دقت در بکارگيري و جذب نيروها در طرح هاي مذکور گفت: بر اساس دستور مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي، اين طرحها بايد اجرايي شده و از اين رو اخذ مجوز در اين خصوص نبايد باعث تأخير در اجراي کارها شود چرا که اراده وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و همچنين سازمان تأمين اجتماعي بر مبناي اجراي هر چه بهتر و کارآمدتر اين سه طرح است تا خدمات درماني با کيفيت و متناسب با شأن و منزلت بيمه شدگان به آنان ارايه شود.

براساس اين گزارش دکتر بهنام پرهيزگار، مديرکل درمان تأمين اجتماعي استان تهران نيز در اين نشست گفت: اکنون با فراغ بال در مرحله اي قرار داريم که در کليات طرح هاي درماني مشکلي وجود ندارد و تنها برخي مسائل باقي مانده مربوط به جزئيات طرح است که اميدواريم با هم انديشي و هماهنگي هاي لازم بتوانيم جهت رفع اين مسائل کوچک قدم برداريم.