به خود بیایید!

۱۳۸۷ آذر ۳, یکشنبه

سيستم کارگزاري تحت وب



طبق دستورالعمل جامع تکوين و فعاليت کارگزاريهاي رسمي تامين اجتماعي وظايف محوله به کارگزاريها اکثراً فعاليت هايي را شامل ميشود که جهت انجام آن لازم است آخرين وضعيت اطلاعات در اختيار کارگزاريها قرار گيرد در غير اين صورت کارگزاريها به عواملي همانند پست تبديل خواهند شد که مکاتبات و تبادل مدارک بين شعبه ، کارفرما ، بيمه شده و مستمري بگير را تسهيل خواهند کرد و عملاً بدليل اينکه در چرخه مکانيزه دخالت ندارند حجم عمليات شعبه را کاهش نخواهند داد لذا جهت اجتناب از اين امر بايد شرايطي فراهم نمود که کارگزاريها قادر باشند با استفاده از داده هاي شعبه سرويس هايي که در شعبه ارائه ميگردد رادر محل کارگزاري به کارفرما ، بيمه شده يا مستمري بگير ارائه نمايند براي فراهم نمودن اين شرايط دو راه کار وجود دارد.
1-کارگزاريها همانند شعب داراي پايگاه اطلاعاتي مستقلي باشند و به استناد ان سرويس هاي لازم را به مراجعين ارائه نمايند و اطلاعات توليد شده را در فواصل زماني مشخص به شعبه ارسال و اطلاعات بروز شده شعبه را دريافت و بانک اطلاعاتي کارگزاري را تکميل نمايند.
استفاده از اين روش براي ارائه سرويس هايي که نياز به بررسي سوابق امر ندارد ميتواند کاربرد داشته باشد وليکن براي ارائه سرويس هايي که نياز به بررسي اطلاعات گذشته دارد بدليل اينکه ممکن است در لحظه ارائه سرويس آخرين اطلاعات در اختيار نباشد قطعيت در عمل را کاهش خواهد داد و احتمال سوء استفاده از آن وجود دارد بطور مثال شرکت هاي بيمه اي صدور بيمه نامه که اطلاعات مکانيزه نياز ندارد را به کليه نمايندگيها واگذار نموده اند. اين مدل براي ارائه سرويس هاي تامين اجتماعي که اکثراً نياز به اطلاعات و سوابق امر دارد مناسب نمي باشد و بدلايل زير محدود کننده ، غير کارا و غير استاندارد مي باشد.
الف : نظر به اينکه اطلاعات بروز نيست لذا ارائه سرويس صرفاً بايد از يک مرکز صورت بگيرد که براي سرويس گيرندگان محدوديت ايجاد مي نمايد.
ب : مکانيزم بروز رساني اطلاعات پيچيده و نياز به بازنگري اساسي در سيستم هاي جاري دارد.
ج : در اختيار قرار دادن يک کپي از اطلاعات از بعد امنيتي نياز به بررسي دارد.
سرويس هاي قابل ارائه محدود به مواردي خواهد شد که نياز به داده هاي بروز نداشته باشند.
ه: ارسال نگارش هاي مختلف که ناشي از تغيير قوانين مي باشد به کارگزاريها مشکل زا خواهد بود.
وليکن مزايايي به شرح زير دارد :
الف : ارتباط کارگزار با شعبه از طريق سيستم انجام مي شود لذا بدون رجوع کارگزار به شعبه بخشي از کار همانند ورود درخواست و کنترل شرايط توسط کارگزار انجام شده و تائيد نهائي بصورت On-Line توسط مسئولين خواهد بود لذا نظارت بر عمليات توسط شعبه همواره امکانپذير است.
ب : سرويس گيرندگان مجبور به رجوع به کارگزاري نبوده و جهت انجام کار ميتوانند به شعبه و يا يکي از کارگزاريها مراجعه نمايند.
لذا با عنايت به مطالب فوق جهت پايه ريزي مکانيزاسيون کارگزاريها روش داده هاي متمرکز در شعبه و ارائه سرويس توزيعي توسط کارگزار توصيه مي شود که با عنايت به گسترش سيستم Oracle.
2-کارگزار داراي پايگاه اطلاعاتي مستقل نبوده و جهت ارائه سرويس از پايگاه اطلاعاتي شعبه استفاده نمايد. در اين حالت کارگزار همانند کاربران داخل شعبه با استفاده از خطوط مخابراتي زير به شعبه وصل و ارائه خدمات مي نمايند.
در اين حالت کارگزار همانند کاربران داخل شعبه با استفاده از خطوط مخابراتي زير به شعبه وصل و ارائه خدمات مي نمايد.
الف : خط تلفن معمولي
ب : خط اختصاصي
ج : آنتن راديويي
د : VSAT
ه : VPN
و : ...
بديهي است در اين حالت هنگام قطع ارتباط امکان ارائه سرويس هايي که نياز به کنترل سوابق امر دارد غير ممکن مي باشد. جهت برقراري ارتباط کارگزاري با شعب تحت پلت فرم جديد از بعد نرم افزاري در اجرايي برنامه ريزي بشرح زير انجام شده است :
الف :ارتباط کارگزاري باشعبه ازطريق Application Server دراين حالت کارگزارApplication Server شعبه وصل و همانند يک کاربر شعبه کار مي کند.
ب : برنامه بخشي از سرويس هاي شعبه که مورد نياز کارگزاري مي باشد جهت افزايش سرعت بصورت web house تهيه و نمايندگيها به web Server شعبه متصل خواهند شد.