به خود بیایید!

۱۳۸۸ مهر ۲۶, یکشنبه

عملكرد تامين اجتماعي در تمام بخش هاي اقتصادي و اجتماعي شفاف است

به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين­الملل سازمان تأمين اجتماعي، دكتر سيد حسن اعتمادزاده با اعلام اين مطلب افزود: به نظر مي رسد با وجود عملكرد شفاف سازمان تامين اجتماعي، مطرح شدن بحث تحقيق و تفحص از اين سازمان به خاطر وجود سوء برداشت باشد. هر چند اين سازمان از موضوع مطرح شده استقبال مي كند و مسئولان تامين اجتماعي خوشحال مي شوند اگر ناظرين قانوني كشور در خصوص عملكرد اين سازمان در مواردي با ابهام روبرو شدند، تحقيق و تفحص كنند.
وي ادامه داد: سازمان تامين اجتماعي به خاطر وسعت و گستردگي فعاليت ها نياز دارد علاوه بر سيستم هاي نظارتي داخلي، چنانچه بيرون از اين سازمان كساني مسائلي را مي بينند آن را به متوليان امر در تامين اجتماعي گوشزد كنند، علاوه بر اين تك تك شركاي اين سازمان بايد در خصوص نظارت بر تامين اجتماعي خود را ذي حق بدانند. نهايتاً چون قانون اجازه مي دهد نظارت هايي از بيرون بر اين سازمان انجام گيرد، بنابراين مسئولان تامين اجتماعي خوشحال خواهند شد براي تحقق اين امر
همكاري هاي لازم را با مراجع قانوني انجام دهند.
اعتمادزاده با اشاره به افزايش تعداد اعضاي هيات مديره تامين اجتماعي از 3 به 5 نفر طبق اساسنامه جديد تصريح كرد:قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي كه حاصل هزاران ساعت كار كارشناسي است در ماده 17 آن اشاره شده است؛ تعداد اعضاي هيات مديره سازمان تامين اجتماعي شامل5 يا 7 نفر، داراي تخصص و تجارب مختلف مورد نياز، از سوي شورا يا مجمع يا هيات امنا مربوطه به مدت 4 سال به صورت موظف بدون پذيرش مسئوليت اجرايي انتخاب شوند.
وي در توضيح بيشتر خاطر نشان ساخت: انتخاب مجدد اين اعضاء در قانون بلامانع اعلام و تاكيد شده آنان از ميان خود يك نفر را به عنوان رئيس هيات مديره انتخاب كنند،همچنين در همين قانون اشاره شده مديرعامل سازمان تامين اجتماعي فردي خارج از مجمع و هيات مديره باشد، بنابراين انتخاب اعضاي هيات مديره و تركيب فعلي دقيقاً براساس قانون مجلس صورت گرفته است.
وي در پاسخ به مطالب مطرح شده از سوي برخي افراد مبني بر انتخاب مديرعامل سازمان تامين اجتماعي از ميان افراد اين سازمان اذعان كرد: مديرعامل سازمان تامين اجتماعي بايد خصوصياتي داشته باشد تا اين سازمان را براي تعاملات مثبت با سه قوه و در راس آن رئيس جمهور هدايت و رهبري كند. همچنين نسبت به مسائل جامعه شناخت كافي داشته، توانايي برقراري تعامل مثبت با شركا و نهادهاي مسئول و نيز قادر به ايجاد تحول براي به روز ساختن فعاليت هاي اين سازمان باشد بنابراين الزام انتخاب فردي از داخل مجموعه اين سازمان امري ضروري نيست.
اعتمادزاده در خصوص وضعيت مصارف و منابع سازمان تامين اجتماعي اظهار كرد: سازمان هاي بيمه اي در كل دنيا با يك پديده اي به نام پيري مواجهه مي شوند. سازمان هاي بيمه اي در سال هاي اوليه فعاليت خود عمدتاً منابع بدست آمده را ذخيره مي كنند به خاطر همين در كل دنيا سازمان هاي بيمه گر مثل تامين اجتماعي بعداً تبديل به سازمان هايي مي شوند كه در اقتصاد نقش بسزايي دارند اما وضعيت هاي اين سازمان ها با گذشت سال ها، كم كم به خاطر مسائلي نظير ازكارافتادگي، بيكاري، فوت، مستمري و... دچار بحران شده و به مرحله اي مي رسند كه به اصطلاح به پيرشدگي صندوق مرسوم است.
وي ادامه داد: پيرشدگي صندوق هاي بازنشستگي يعني زماني كه منابع مساوي مصارف مي شود و گاهي نيز مصارف نيز منابع مي چربد براي همين علت است كه در بسياري از كشورهاي دنيا محاسبات بيمه اي (اكچوئري) تغيير كرده و در خيلي از جاها صندوق تامين اجتماعي تبديل به صندوق ذخيره فردي شده اند، يعني صندوق ها در مقابل آورده هر فرد خدمات ارائه مي دهند.
رئيس هيات مديره سازمان تامين اجتماعي راه كار فرار از رسيدن نقطه سربه سري را تغيير و تجديد نظر در برخي قوانين، اعمال مديريت هزينه و استفاده از اتوماسيون و در نتيجه انجام كارها با كمترين هزينه ها و منابع انساني و ايجاد بازارهاي جديد سرمايه اي دانست و افزود: سازمان تامين اجتماعي اين فرصت را دارد كه با كمك مجلس، دولت، هيات وزيران و ساير ارگان هاي كشور براي رهايي از تنگناها و ارائه خدماتي به مراتب مطلوب تر به مردم با شركاي خود تعاملات مثبت و سازنده برقرار سازد.