به خود بیایید!

۱۳۸۷ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

خدمات ‌الكترونيكي نوين بيمه‌اي سازمان تامين اجتماعي افتتاح شد


در مراسمي با حضور وزير رفاه و تامين اجتماعي، رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي و جمعي از اصحاب رسانه، سرويس‌هاي الكترونيكي نوين بيمه‌اي سازمان تامين اجتماعي افتتاح شد.

به گزارش سايت رسمي سازمان تامين اجتماعي به نقل از اداره كل روابط عمومي و اموربين الملل اين سازمان ، سرويس‌هاي الكترونيكي نوين بيمه‌اي در راستاي افزايش ميزان رضايتمندي مشتري، كاهش مراجعات حضوري به شعب، قابليت دسترسي آسان در مواقع اضطراري، كاهش هزينه‌هاي سربار و كاهش تردد زائد درون شهري ايجاد شده است.

يكي از خدماتي كه قرار است توسط اين سيستم الكترونيكي ارائه شود، سامانه استحقاق درمان است كه بر اساس آن، از اين پس كليه بيمه‌پردازان و بيمه‌شدگان بدون نياز مراجعه به شعبه اصلي بيمه‌پردازي مي‌توانند، با مراجعه به نزديك‌ترين شعبه تامين اجتماعي نسبت به صدور و يا تمديد دفترچه‌هاي بيمه درمان خود اقدام كنند.

براساس اين گزارش، با راه اندازي اين سيستم هر بيمه شده‌اي مي‌تواند سوابق بيمه‌اي خود را از كليه شعب تامين اجتماعي با وارد كردن كد ملي و يا شماره بيمه‌پردازي خود دريافت كند.

همچنين كارفرمايان نيز با استفاده از اين سيستم الكترونيكي نوين و با ورود به سامانه دريافتي ليست و پرداخت الكترونيك مي‌توانند، ليست پرداخت حق بيمه، بيمه شدگان خود را به شعب تامين اجتماعي ارسال و بدين ترتيب مي‌توان از تردد ‌5/1ميليون كارفرما در خيابان‌ها و شعب تامين اجتماعي جلوگيري كرد.

كنترل سوابق بيمه‌اي و خدمات ارائه شده به هر يك از بيمه‌پردازان تامين اجتماعي از ديگر مزاياي اين سيستم اعلام شد.

مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در اين مراسم با اشاره به ايجاد سرويس‌هاي بيمه‌اي الكترونيكي نوين و همچنين تاكيد بر اين كه در گذشته بيمه‌شدگان براي دسترسي به سوابق بيمه‌اي خود، ساعت‌ها به دنبال استخراج آن بودند، ‌گفت: از يك سال پيش و با همكاري مخابرات و تغيير سيستم IT‌ سازمان تأمين اجتماعي از داس به ويندوز،‌ امروز اين امكان براي بيمه‌شدگان فراهم شده تا به سوابق بيمه‌اي خود دسترسي يابند.

ضيائي افزود: با حذف مراجعه حضور كارفرمايان و بيمه‌شدگان به شعب تامين اجتماعي، آن‌ها مي‌توانند از طريق اينترنت پرداخت اينترنتي داشته و ليست بيمه‌اي خود را ارائه كنند.

وي يادآور شد: امكان صدور دفترچه براي بيمه شده در ساير شعبات و شهرها نيز بدين وسيله مهيا شده است كه تمامي اين امور كه بار مالي اضافي به سازمان تحميل مي‌كرد، نيز مي‌تواند كاهش يابد.

او در ادامه با بيان اين كه با استفاده از اين سيستم، سامانه نام‌نويسي متمركز ايجاد شده است، تصريح كرد: هر فردي در هر شعبه‌اي مي‌تواند، ثبت‌نام و به تمامي سوابق خود در ساير شعب، دسترسي يابد البته تمامي اين امور با استفاده از وارد كردن كد ملي صورت مي‌گيرد.

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به افزايش حدود دو ميليون نفري تعداد بيمه‌پردازان در سال‌هاي 86 و 87، گفت: در سال 85، تعداد بيمه‌پردازان نسبت به مستمري‌بگيران به صورتي كاهش يافته بود كه اين نسبت به 5/4 رسيده بود.

ضيائي با اذعان اين كه با وضعيت موجود كه حداقل حقوق بازنشسته و مستمري‌بگير از حداقل حقوق فرد شاغل بيشتر شده است، تصريح كرد: در سال 85، حداقل مستمري بگير 127 هزار تومان و حداقل حقوق شاغل 150 هزار تومان بود كه اين نسبت در حال حاضر برعكس شده است.

وي افزود: بدين صورت كه در حال حاضر، حداقل حقوق مستمري بگير 235 هزار تومان و حداقل حقوق شاغل 219 هزار و 600 توما است، بنابراين به تعداد بيمه‌پردازان بيشتر نياز بود.

وي با بيان اين كه اگر در گذشته پنج بيمه‌شده براي پرداخت مستمري به يك نفر كفايت مي‌كرد، گفت: در حال حاضر با افزايش هزينه مستمري‌بگيران بايد حدود شش بيمه‌پرداز داشته باشيم، تا بتوانيم هزينه‌هاي خود را پوشش دهيم كه خوشبختانه اين عدد از مرز 5/7 ميليون بيمه‌پرداز عبور كرده است كه اميدواريم تا پايان برنامه چهارم توسعه به سياست ابلاغي، يعني به 10 ميليون بيمه‌پردازان دست يابيم.

همچنين در اين مراسم مهندس عبدالرضا فلاح مديرعامل شركت مشاور مديريت خدمات ماشيني تامين، با ارائه گزارش‌هايي در مورد اين سيستم، گفت: يكي از رويكردهاي سازمان تامين اجتماعي، مشتري‌مداري است و از آنجايي كه بر اساس ماهيت كار، بيمه‌پردازان كه اغلب در حال تردد و جا به جايي بين شهري و يا بين شعب تامين اجتماعي هستند، مشكلاتي را براي آن‌ها ايجاد كرده است. لذا در صدد آن بوديم تا خدمات را از شعبه‌مداري به سمت مشتري‌مداري سوق دهيم.

وي افزود: اين كار از سال ‌76آغاز شد و با شتاب در سال ‌87، سيستم‌هاي نوين بيمه‌اي با تغيير نرم‌افزارها و يكپارچه شدن سيستم‌ها ايجاد شده است. به طوري كه در حال حاضر تمامي شعب تامين اجتماعي تحت شبكه‌اي به يكديگر متصل و ارتباطات لازم بين آن‌ها فراهم شده است و امروز سرويس‌ها و خدمات گذشته را مي‌توان از طريق اينترنت به مشتري‌ها ارائه كرد.

وي با بيان اين كه كارفرمايان مي‌توانند از طريق پرتال سازمان تامين اجتماعي، ليست‌هاي بيمه‌پردازي خود را ارائه كنند، تا پرداخت‌هاي آن‌ها نيز به صورت آنلاين صورت گيرد، تصريح كرد: اين امر در كاهش تردد و مراجعه به سازمان تامين اجتماعي و شعب مورد نظر مي‌تواند، بسيار مطلوب باشد.